Anne-Marie

mousse cheesecake
Hej!
Idag är det tisdag och det är lov för mig, vilket är superhärligt!
Jag vaknade vid halv 11 och åt god frukost, müsli och filtallrik med hallon och banan med ett tunt kaneltäcke. Till det åt jag rostat bröd, det var jättegott.
Annars har dagen bestått av att ta det lugnt. Jag har dock bakat en god dessert som jag improviserade ungefär. Jag tänkte på att jag ville göra något som liknade en cheesecake och så ville jag testa att göra mousse. Jag började med att krossa Digestive och blandade i lite smält smör för att det skulle hålla ihop. Därefter tryckte jag ner det i botten av ett glas så att det blev en stabil botten. 
   När det gäller moussen valde jag att göra hallonmousse. Först blandade jag hallon och lite socker i en kastrull så att det blev en tjock kräm. Sen hällde jag över krämen i en sil och delade på kärnorna och resten. Kärnorna åt jag upp, haha. Snabbt efter lät jag gelatin ligga i vatten och sega till sig och sen blandade jag i det i krämen medan den fortfarande var varm. Därefter lät jag krämen svalna och hällde i en tesked vaniljssocker. Sen vispade jag lite grädde (mängden av mousse) och blandade sedan i hallonkrämen i grädden försiktigt. Sen var det klart.
Innan det var helt klart hällde jag upp moussen i digestiveglasen och låt det sedan stå inne i kylskåpet minst en timme. 
   Muuums! Det blev jättegott! 
 
   Denna dagen har varit mysig, jag har kollat på how i met your mother, varit inne på tumblr, kollat på matlagningsprogram och just nu kollar jag på Junior Masterchef Australia och det är så imponerande. Det inspirerar en att laga fantastisk mat själv, de som är med i programmet är bara 12-13 och lagar proffesionell mat. Det är riktigt kul att kolla på! 
 
Imorgon blir det shopping med Rebecca och jag kanske handlar något, man vet aldrig!
 
Ha det bra!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress