Anne-Marie

Frukostmums
Måndag igen och idag stannar jag hemma och pluggar färdigt. Till frukost blev det första timmen en liten smoothie och sen gjorde jag några amerikanska pannkakor från smeten som jag hade kvar från middagen igår. Det blev supergulligt med hjärtformade pannkakor. 
De här amerikanska pannkakorna är nog de godaste jag har gjort och tidigare har jag gått efter ett annat recept som var gott men jag hade aldrig tålamodet att stå kvar och vänta på att de skulle bli klara. Den här gången satt jag på medelvärme, lät smöret smälta rejält och la en liten klick smör till för att se så att de smälts ner snabbt.
 
Amerikanska pannkakor
Ingredienser:
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver
2 msk strösocker
1/2 tsk salt
2 msk smör
2,5 dl mjölk
1 ägg
halv citron(skal)
 
Hur gör man:
1. Sikta mjöl och bakpulver i en bunke. Häll över strösocker, vaniljsocker, salt och citronskal. 
2. Smält smör och på sidan om vispa mjölk och ägg lite lätt. Blanda det smälta smöret med mjölkblandningen.
3. Lägg en liten klick smör i stekpannan på medelvärme. När smöret i pannan har smält, häll i ca. en halv deciliter smet och låt stå i några minuter.
 
Extra! Om du vill ha hjärtformade pannkakor precis som jag, ta fram en hjärtform som tål värme(pepparkaksform) som är ca. en decimeter i bredd. Då smöret har smält lägger du på formen på stekpannan och häller i smeten i formen. När pannkakan har fått lite stadga i botten lyfter du bort formen (OBS! kan vara varmt). Om pannkakan har fått lite gyllenbrun färg på undersidan kan du vända på den och börja steka på andra sidan. När andra sidan är gyllenbrun då är då klar. 
Nu har du en hjärtformad amerikansk pannkaka.
leavanny.blogg.se

Gott!

Svar: såå gott! testa själv ;)
Anne-Marie Öhman

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress