Anne-Marie

Bli en morgonmänniska
Är inte det väldigt intressant? Jag vet inte om det är ett korrekt uttalande men jag tror på det, då det verkar logiskt. Just nu är jag inte en morgonmänniska och en morgon en ledig dag för mig börjar vid 10 eller 11 på dagen. På senare tid har jag förstått att när klockan är över 8 på morgonen är det faktiskt inte riktigt morgon längre och helst hade jag velat vakna någon timme tidigare och vara hungrig då klockan börjar bli 12 istället för att äta lunch vid 15 eller senare. Hela min dag blir framskjuten.

Ju äldre jag blir desto mer inspirerad blir jag till att vara en morgonmänniska, och ironiskt nog sitter jag i alla fall klockan 11 en onsdag kväll vid datorn och skriver. Det finns två dåliga ursäkter, det första är att jag drack kaffe och åt en chokladboll inom senaste timmen och andra är att jag känner mig riktigt inspirerad, och en stund av inspiration tänker jag inte gå miste om. 

Internet har vad som behövs för att ta reda på vad man kan göra för att tycka om att vakna upp på morgonen utan att vara supertrött, irreterad och opepp på ännu en ny start på en ny dag. Jag har försökt sammanställa de tips som jag tycker om mest och som jag kommer ta vara på och försöka testa, och förhoppningsvis tycker ni också om dem. 

1. En god morgon börjar alltid kvällen innan. En god natts sömn gör susen, och för de som går i skolan eller jobbar och måste gå upp tidigt på morgonen eller åtminstone har en plats att vara på en viss tid, är ingenting bättre än en lång natt, och bra med tid för att vakna. Därför är första tipset att gå och lägga sig i god tid för att få bra med sömn. Hur många timmar man ska sova det är subjektivt men en vuxen kan klara sig på ca. 6h medan andra vuxna kan behöva 10h sömn. Därför brukar det sägas att en vuxen bör sova ungefär 8h för att vara pigg dagen efter. En yngre person kan klara sig i samma sömnsrytmn som en vuxen men oftast behöver en person i puberteten sova fler timmar eftersom deras kropp går igenom förändringar som tar energi. Därför kan det vara bra att sova mellan 9-10h under en natt. 

   För mycket sömn hjälper inte heller, och det har jag stor erfarenhet av. 

2. Eftersom jag fortfarande går i skolan måste jag sätta alarm på morgnen och jag är medveten om att det inte alltid är särskilt roligt,  Mitt problem är att jag snoozar, och att ligga och lyssna på ett kommande alarm 10 gånger under en dryg timme kan vara rätt nervbrytande.

Jag vet däremot att om jag har sovit bra under natten kommer jag inte snooza lika många gånger som jag hade gjort om jag hade fått lite sömn. Ett tips är att ta reda på varför just du snoozar. Varför ligger du kvar i sängen och låter larmet gå om och om igen, det kanske inte beror på sömnen under natten utan av andra anledningar och därför är det svårt för mig att tala om hur du ska göra men försök lär känna dig själv och dina bästa sömnrutiner. 

3. Om du har tid, vakna och ta en dusch eller skölj ansiktet i kallt vatten eller drick ett glas med riktigt kallt vatten. Jag lovar dig att du kommer vakna till och du kommer känna dig mycket piggare och fräshare och absolut mer redo att börja ännu en dag.

4. Det viktigaste och även min personliga favorit är frukosten. Att börja dagen med en stadig frukost är så viktigt och gör åtminstone min dag bättre. Det handlar inte bara om att det är gott utan det finns viktiga anledningar till varför du mår bättre av att äta på morgonen. När du vaknar frigörs det blodsocker i levern. Det är tack vare det som vi överhuvudtaget kan resa oss och ta oss ur sängen.  Däremot räcker tyvärr inte det särskilt länge och därför är det viktigt att äta för att kunna prestera bra under dagen. Om man inte äter frukost ställer kroppen in sig på sparläge vilket får tråkiga konsekvenser som kan påverka din prestation på både jobb och skola. Du gör inte lika bra ifrån dig och kan inte koncentrera dig lika bra som efter att du har ätit, du dras även till att äta det där extra feta och extra onyttiga när du väl ska få i dig något och tro mig, det är inte värt det. 

5. Njut! Stressa inte utan ta det lugnt och om du har tid se till att göra något som du tycker om, som kanske att läsa lite ur din favoritbok, titta på din favoritserie, kolla Pinterest/Tumblr/Bloggar och inspireras. Att göra något som du tycker är kul på morgonen kan resultera till att är du har en positiv inställning till resten av dagen.

6. Mitt sista tips är; precis då du vaknar, bestäm dig för att det ska bli en bra dag, att du ska ha roligt och försök se fram emot alla saker som ska hända. Det är klart att vissa dagar är bättre än andra men de dagar som du trodde var dåliga kanske bli bättre än förväntat tack vare att du sa till dig själv på morgonen att 'idag ska bli en bra dag'

KÄLLOR

http://www.umo.se/Kroppen/Somn/

http://www.popsugar.com/smart-living/Good-Morning-Habits-34931838

http://www.skinnymom.com/2014/08/26/become-a-morning-person-with-these-school-day-tips/

http://www.matdagboken.se/?p=artiklar&ArtikelID=19

http://www.popsugar.com/smart-living/How-Become-Morning-Person-26607205

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress